top of page

13 months Between Jobs / Unplanned Sabbatical

1 December 2015 – 31 December 2016 : Between Jobs / Unplanned Sabbatical. Toen ik 15 september 2015 (Prinsjesdag) ‘s middags on 16:00 uur samen met aantal andere collega’s per 30 november 2015 boventallig werd verklaard zat de schrik er goed in. Een jaar eerder had ik een dergelijke situatie nog wel zien aankomen, maar voor de zomer van 2015 had ik juist de indruk dat het werk weer aantrok. Dezelfde avond schreef ik mijzelf in bij UWV.nl en werk.nl.

Eén van de eerste vacatures die ik daar tegen kwam was “Planner Beveiliging”. Met werkervaring als planner binnen “Transport & Logistiek” en de afgelopen 10 jaar in de “Installatie Techniek” leek het mij de uitgelezen kans om van branche te wisselen. Voor de functie had ik echter wel het diploma “MBO 2 beveilger” nodig. [if !supportLineBreakNewLine] [endif] Tegelijkertijd was ik mijzelf ervan bewust dat de wetswijziging van 23 april 2015 ‘tot vast- stelling van regels met betrekking tot ontslag en de transitievergoeding (Ontslagregeling)’ invloed zou hebben op de ontslag procedure, en wellicht ook tot het vinden van een nieuwe baan. Met hulp van een jurist binnen mijn relatiekring, als ook met behulp van mijn rechts-bijstandverzekering, heb ik de tekst van de sociale regeling iets kunnen laten aanpassen, maar in grote lijnen deed dit niks af aan de ontstane situatie. Anderzijds zag ik dit als een uitgelezen kans om mijn horizon te verbreden, en had ik de illusie binnen een half jaar wel ander werk te vinden .…. Dat verliep echter anders …..

Om verschillende redenen heb ik mei/juni 2015 op eigen een initiatief een 2 daags assessment-test laten afnemen, waarna het uiteindelijke rapport aangaf dat ik mijzelf middels mijn werkervaring had opgewerkt tot MBO+ / HBO niveau. Omdat dit niet middels diploma’s aantoonbaar is, ging ik op advies van OTIB op zoek naar een instituut voor EVC’s (Erkenning van Verworven Competenties), en dan met specifiek voor “planner”. OTIB (het Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf) deed het voorkomen dat men mij binnen de Installatiebranche wilde behouden en zou zo mogelijk een deel van de opleidingskosten betalen. Tevens kon ik van mijn (oud) werkgever een bedrag meekrijgen, specifiek bedoeld voor een opleiding, tenminste als ik het opleidingsinstituut voor 31 december 2015 had doorgegeven. Kortom, naast de gebruikelijke sollicitatie activiteiten, trok ik de maanden november 2015 en december 2015 uit voor het zoeken en benaderen van Instituten die zich bezig houden met EVC’s …. Deze 2 maanden kenmerkten zich echter door absolute traagheid en onwetendheid binnen het systeem. Er wordt niet gereageerd op ingevulde onlineformulieren, email, telefoon (wanneer vermeld) … en wanneer je uiteindelijk iemand spreekt (b)lijkt er geen EVC voor planner te bestaan. Men komt dan over het algemeen uit bij administratieve functies /EVC’s. Voor een EVC in de richting van Transport & Logistiek kon ik alleen terecht in de regio Breda / Tilburg, maar deze opleiding zou in mijn beleving te lang duren, in is daarnaast natuurlijk maar op één sector gericht …. Omdat ik voor 31 december een beslissing moest nemen heb ik (met 'planner beveiliging' in het achterhoofd) uiteindelijk gekozen om de opleiding MBO 2 beveiliger te gaan volgen.

Verder kenmerkten de maanden november / december 2015 zich met een aantal sollicitatiegesprekken (voornamelijk via mijn netwerk), 2 gesprekken op uitnodiging van recruiters en 1 uitnodiging bij een uitzendbureau voor een baan van 32 uur in de week. Omdat ik vanaf januari 2017 één dag in de week op cursus zou gaan, zag ik een werkweek van 32 uur wel zitten, maar helaas bleken die 32 uur over 5 werkdagen te zijn uitgesmeerd. Een sollicitatieplicht voor de overige 8 uur zal dus blijven bestaan, niet echt een optie op dat moment. Ook heb ik mij november 2015 via een kennis aangesloten bij hetisnetwerken.nu in Haarlem. Terugkijkend op de periode 1 oktober tot 31 december 2015 : 3x een 1e sollicitatie gesprek 1x een 2e sollicitatie gesprek 2x een gesprek op uitnodiging van een recruiter 1x gesprek met en op uitnodiging van een uitzendbureau 13 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven Ingeschreven bij de belangrijkste vacature sites zoals Monsterboard en InDeed. Halverwege december moest ik mij bij het UWV melden voor een introductiesamenkomst. Met een stuk of 40 personen in dezelfde situatie was het daar een treurige bedoening, waarbij ik mijzelf begon af te vragen hoe ca 25% van dat aantal in godsnaam aan werk gaat komen …. Ook gaf een oud collega mij de tip om het boek “Welke kleur heeft jouw parachute?” van Richard N. Bolles te lezen. Op zich een goed en interessant boek, maar vooral niet realistisch voor de gemiddelde werknemer cq. werkzoekende. Misschien een beetje kort door de bocht, maar heel kort samengevat richt het zich voornamelijk op het vinden van de zogenaamde 'droombaan'….. Een jaar later kan ik ook zeggen dat het idee om (net als vroeger) zomaar een pand binnen te lopen op zoek naar een baan niet echt werkt. Veelal moet men zich melden bij de receptie en weet de dame in kwestie niet direct wie zij moet contacten, en als zij het dan weet is de heer of dame in kwestie niet per direct beschikbaar voor een gesprek, en mag je hopen dat je op een later tijdstip überhaupt wordt teruggebeld. Hetzelfde geldt bij vooraf of zomaar een gaan bedrijf bellen. Ik heb het een aantal maal gedaan, meestal wordt je doorverwezen naar een website of krijg je een email adres, waarna je na een aantal weken een beleefd bericht krijgt dat er momenteel geen passende vacature openstaat, maar dat je voor een periode van ca. 3 tot 6 maanden in hun bestand wordt opgenomen. Voordeel bij het vooraf bellen als reactie op een vacature is natuurlijk wel dat je van te voren weet of het zin heeft om een motivatiebrief te schrijven. Maar ook hier geldt dat het in de praktijk vrij moeilijk is desbetreffend contactpersoon ook daadwerkelijk aan de lijn te krijgen. Vanaf Januari 2016 ; Op 6 januari begon ik bij Bouman Opleidingen met de cursus “MBO2 Beveilger”, 12 weken lang op iedere woensdag. Achteraf misschien een beetje naïef, maar al snel kwam ik er achter dat het nodig was om na(ast) de theoriecursus ook stage te gaan lopen wil ik t.z.t. het diploma kunnen halen. Dat zou wel eens een probleem kunnen worden. Terugkijkend op de periode 1 januari tot 31 maart 2016 : 3x een 1e sollicitatie gesprek (waarvan 1 via mijn netwerk) 1x een 1e sollicitatie gesprek via telefoon (ca. 30 minuten) 1x een 2e sollicitatie gesprek 1x een 3e sollicitatie gesprek (binnen 6 werkdagen tijd) 32 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven Na het goed verlopen 3e sollicitatie gesprek had ik echt de indruk dat ik in april 2016 aan het werk zou zijn. Helaas was het ‘verlossende telefoontje’ negatief, er was namelijk een vacaturestop afgekondigd. Wat mij in deze 3 maanden echt opviel was het grote tijdverschil tussen het versturen van mijn motivatie en de uiteindelijke uitnodiging, of afwijzing via email. Het telefonische sollicitatie gesprek volgde pas 8 weken na mijn motivatiebrief en de uitnodiging voor het gesprek via mijn netwerk 5 weken later. Ook werd ik tijdens die gesprekken geconfronteerd met situaties waarin ik misschien te enthousiast overkwam. Ook ontstond er ergens een situatie waarbij ik tijdens het gesprek te veel initiatief nam waardoor ik misschien een ‘bedreiging’ zou kunnen zijn voor de leidinggevende (die aan het gesprek deel nam). Kortom, ik werd er van bewust dat het bij ieder gesprek maar de vraag is wat voor persoonlijkheid er aan de andere kant van de tafel zit, en dat ik -ondanks dat ik mijzelf wil (en moet) blijven- hierop moet weten te anticiperen. Vanaf April 2016 ; Op 21 april werd mijn theorie examen “MBO2 beveilger” in Amersfoort afgenomen. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik echt moeten leren, en dan met name op het gedeelte Publiek Recht (wetboek van Strafrecht en wetboek van Strafvordering) en Privaat Recht (Burgerlijk wetboek) …. In boek- en werkmap vorm was het vrijwel ondoenlijk om de verschillen en wat daar onder valt te onthouden, dus heb ik met behulp van pen en papier maar 3 kolommen gemaakt waarin ik de belangrijkste punten van ieder wetboek heb genoteerd. Zodoende heb ik het uiteindelijk toch in mijn hoofd weten te stampen. Het leer gedeelte over “beveiligen” geloofde ik wel, dat leek mij een kwestie van logisch nadenken. Uiteindelijk was het examen resultaat positief. Een 9 voor “Wettelijke Kaders” en een 6 voor “beveiliging van gebouwen” ….. Enerzijds was (en ben) ik blij met het resultaat, maar tegelijkertijd kreeg ik ook het idee dat het uiteindelijk toch nergens naar toe zou leiden. Met het gevoel “dat het allemaal toch niks uit maakt” stapte ik in mijn auto. Met mooi warm weer, Mötley Crüe over de speakers racete ik naar huis …. Trots op m’n 9, maar had het gevoel van “but who cares anyway” …. Vanaf 23 mei kreeg ik van het UWV een wekelijkse 10 daagse cursus om 50-plussers handvatten te verstrekken op hun zoektocht naar werk. Verder heb ik op 7 juni deel genomen aan de UWV Inspiratiedagen in het AZ stadion in Alkmaar. Eén van de sprekers was Hans van Breukelen. Ter plekke heb ik 3 workshops gevolgd, waarvan ik één als zweverig beschouw en de twee anderen weer in de richting van de zoektocht naar de “droombaan” liepen …. Waar is de realiteit gebleven ?

Terugkijkend op de periode 1 april tot 30 juni 2016 : 3x een 1e sollicitatie gesprek bij security bedrijven (allen via nieuw opgebouwd netwerk) 1x een 1e sollicitatie gesprek elders 1x telefonisch sollicitatie gesprek met recruiter (ca. 45 minuten) 3x telefonische benaderd door andere recruiters n.a.v. geplaatste cv op vacature sites 1x gesprek met en op uitnodiging van een uitzendbureau 45 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven (waarvan 5 open sollicitaties, 3 n.a.v. telefoongesprek) De gesprekken met de drie verschillende security bedrijven waren erg verschillend. Bij slechts één van de security bedrijven ging het om de functie “planner”. Helaas voor mij koos het bedrijf voor een planner die al eerder in die functie bij een concurrent had gewerkt. Bij de andere twee security bedrijven ging het om een stageplaats als beveiliger, maar omdat de benodigde pas voor een jaar wordt afgegeven door de Korpsleider van de Politie in de regio waar het beveiligingsbedrijf gevestigd is, gaat men er gemakshalve vanuit dat je dan ook een jaar als stagiair, dan wel deels (voor bepaalde tijd) in dienst treedt. Als stagiair gaat het UWV voor maximaal 3 maanden akkoord, maar ik zou dan niet het minimale aantal uren bij elkaar kunnen werken die nodig zijn om praktijk examen te mogen doen. Omdat beide bedrijven geen garanties konden geven over het werkaanbod en het salaris (op termijn) aanzienlijk lager lag dan mijn uitkering zou een keus in die sector in die functie geen optie zijn. Kort samengevat, wanneer ik in sector van beveiliging wil gaan werken dan is het alleen als planner. Dat was tenslotte ook de reden dat ik de cursus ben gaan volgen, domweg met het doel dat ik t.z.t. ook weet wat voor werkzaamheden ik uiteindelijk aan het inplannen ben .... Het sollicitatie gesprek elders leek in “kannen en kruiken”. Ik zag mijzelf in juni al in dienst treden. Helaas liep het toch weer anders, en heeft men bewust met toelichting en al voor “een vrouw” gekozen. Terugkijkend op de periode 1 juli tot 23 september 2016 : 4x een 1e sollicitatie gesprek 2x gesprek met en op uitnodiging van een uitzendbureau (met serieuze vacatures) 28 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven Eén sollicitatiegesprek was bij een groot Internationaal Transportbedrijf. Tijdens het gesprek kwam ik er achter dat ik met een team van totaal 3 collega’s 150 trailers over heel Europa moest gaan inplannen die enkel werden bemand door Roemeense en Bulgaarse chauffeurs. Deze mannen krijgen hun opdracht door via de boordcomputer en ik zal de chauffeurs dus vrijwel nooit in levende lijve kunnen benaderen. Ik zal daar ongetwijfeld een bepaald gezicht bij hebben getrokken toen ik vroeg “hoe weet jij dan wie je ‘pappenheimers’ zijn“? Omdat de ene planner een jaar en 6 dagen bij het bedrijf in dienst was en de ander net een half jaar, dacht ik dat de locatie nieuw was opgezet. Dit bleek niet het geval, het antwoord was namelijk “dat het verloop erg groot is ….. “ Waarschijnlijk sprak mijn gezicht boekdelen, want ik ben het dus niet geworden … Bij twee andere sollicitatiegesprekken keek men vreemd op dat ik aangaf dat ik eind september twee weken op vakantie in Amerika zou zijn. Dat bleek toch wel een probleem, en één bedrijf liet dan ook telefonisch weten dat daardoor de keus niet op mij was gevallen. Het bedrijf had namelijk per direct iemand als planner nodig. Terugkijkend op de periode 10 oktober tot 9 december 2016 : 2x een 1e sollicitatie gesprek (beiden in november) 1x gesprek met op uitnodiging van een uitzendbureau (met serieuze vacature in vooruitzicht) 42 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven (waarvan 1 open) Na mijn vakantie in Amerika heb ik besloten een soort van 'motivatiebrieven-bom' los te laten. Voorheen was ik namelijk een aantal keer qua gesprek close, maar toch net niet. Op 7 december kreeg eindelijk het verlossende telefoontje met een aanbieding voor de functie van planner. De contractopbouw is anders dan ik gewend ben, maar ik besef ook dat wij inmiddels een andere tijd leven. EIND BALANS over ca 13 maanden. 160 sollicitatie / motivatiebrieven geschreven 16x een 1e sollicitatie gesprek 2x een 2e sollicitatie gesprek 1x een 3e sollicitatie gesprek 3x een telefonisch sollicitatie gesprek (ca. 30 min per gesprek) 5x gesprek op uitnodiging van uitzendbureau (waarvan 3 werkelijk actief) 10x benaderd door recruiters waarbij ik 2x voor gesprek op locatie ben uitgenodigd. 1x is er een Assessment / Persoonlijke Profiel Analyse afgenomen voorafgaand het gesprek. Tot 3x leek de functie binnen handbereik, maar uiteindelijk toch niet geworden. 49x hebben aangeschreven bedrijven niet terug gereageerd, cq nagelaten een afwijzing terug te mailen. (de maanden november / december 2016 heb ik niet meegerekend) Op sollicitaties op vacatures via Extra Talent wordt overigens nooit terug gereageerd.

Van de 16 sollicitatiegesprekken zijn er uiteindelijk maar 2 via recruiters verworven. Recruiters houden hooguit 3 weken contact via de telefoon. Meestal betreft dit voor één openstaande vacature. Bij alle 10 reruiters uiteindelijk voor (12 openstaande) vacatures afgewezen, waarna ruim de helft van deze recruiters niet meer op verdere email of voicemail heeft gereageerd. Naast werk.nl stond ik uiteindelijk bij 18 vacaturesites ingeschreven. Voor mij persoonlijk was vacaturevinder.nl het meest relevant. In 13 maanden heb ik minstens 150 vacatures per week zien langs komen, In 56 weken is dat ruim 8.000 vacatures !!! Toen ik mijzelf op 15 september 2015 op werk.nl inschreef stonden er ruim 97.000 vacatures op de site. Ik heb dat in de zomer van 2016 zien dalen tot 84.000. Inmiddels staat de teller nu (december 2016) op 108.000 openstaande vacatures. In werkelijkheid zijn dat er een stuk minder. Veel vacatures komen er dubbel of meer op voor, domweg omdat verschillende uitzendbureaus en recruiters dezelfde vacature voor een bepaald bedrijf plaatsen. Tevens is het zo dat alle vacatures die op werk.nl staan “restanten zijn” waarvoor het UWV zelf nog geen passende kandidaat in hun bestand heeft kunnen vinden. Zo ben twee keer door het UWV benaderd om (verplicht) op een “passende functie” te solliciteren. Beide functies (planner in de beveiliging) spraken mij aan, dus had ik daar geen probleem mee. De eerste keer verwonderde ik mijzelf erover dat ik zelf zo’n vacature (aan de hand van het vacaturenummer) niet op werk.nl kon terugvinden. Navraag leerde dat dergelijke vacatures “achter gehouden worden” en alleen op de website gezet worden wanneer er geen geschikte kandidaat binnen de UWV bestanden gevonden is. Uiteindelijk heeft het één sollicitatiegesprek opgeleverd, de ander is nog lopende. Opvallend is dat (sinds september 2015) twee vacatures al 15 maanden op werk.nl. Op beide vacatures heb ik gereageerd, namelijk planner bij Post.nl en een functie als Customer Service Medewerker (Schiphol). Op beiden ben ik (in een vroeg stadium van mijn situatie) afgewezen met de mededeling dat er inmiddels een geschikte kandidaat gevonden zou zijn. Opvallend is ook dat veel vacatures (o.a. voor de functie 'planner') die op werk.nl staan mij hebben door verwezen naar andere vacature sites en uitzendbureau’s, waaronder YoungCapital en ASA student. Beiden richten zich (natuurlijk) op studenten en hen die net afgestudeerd zijn. Zorgelijk is dat zij voornamelijk een HBO / Universitaire opleiding vragen wat vaak niet in verhouding staat met de functie. Wanneer er dan ook nog een salarisindicatie bijstaat, deed dit mij mij vaak denken aan het boek “Generatie 1000 euro” van Antonio Incorvaia. Met de wetswijziging van het ontslagrecht door Lodewijk Ascher , de consequenties hiervan, en de geboden salarissen van dit moment, heb ik regelmatig gedacht aan de documentaire “Inequality for All” …. Ondanks dat de politiek het (momenteel) anders doet voorkomen zie je met een tijdsverschil van ca 15 tot 20 jaar t.o.v. de Verenigde Staten nu de middeninkomens voor m.n. nieuwe medewerkers langzaam aan dalen. Met Ascher’s nieuwe wet is het dus (extra) opvallend dat veel van mijn vrienden (lees leeftijdgenoten) inmiddels boventallig verklaard zijn het aankomende jaar zonder werk komen te zitten. Dit was de meest korte samenvatting van 13 maanden zonder werk, ik zou in boekvorm veel gedetailleerder kunnen zijn. Misschien komt het er nog eens van ....... Op dit moment kan ik “de donkere dagen”weer achter mij laten. Happy New Year – Chrzzz !!! naar volgende hoofdstuk / blog >> Terugblik 2017 ; Het hebben van werk vs. UWV


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg Jelle op
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Pinterest Social Icon
bottom of page